9-4-2025
Inbreng Belangenvereniging Witbrant Oost over nieuwe verkeersstructuur en met name de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg
Plannen van de gemeente voor de bouw van wel 30.000 woningen in het centrum, het ontlasten van het centrum van autoverkeer en het maken van de Ringbaan-West deels eenbaans hebben grote gevolgen voor de verkeersstromen in onze gemeente.
Verkeer zal worden geleid naar wegen verder van het centrum.
Een ingrijpende operatie, waarvan maar zal moeten worden afgewacht hoe die uitpakt en of verkeer zich inderdaad zo gedraagt als verkeersdeskundigen voorspellen op basis van modellen.

Op 30 juni neemt de raad daar een besluit over en de plannen voor deze andere verkeersstructuur zijn in ontwerp gereed.
Aandringen op uitstel van de besluitvorming heeft geen kans.
Op 3 april zijn de plannen uiteengezet op een informatiebijeenkomst in de LocHal.
Ons bestuur heeft deze bijeenkomst bijgewoond.
De gemeente gaat nog in gesprek met de wijken, onder andere met de Reeshof en De Blaak.
Wij wachten op een uitnodiging van de gemeente voor dit overleg waarvoor wij ons hebben aangemeld.
De plannen van de gemeente hebben op termijn aanmerkelijke gevolgen, zeker voor de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg.
Onze inbreng in het gesprek met de gemeente is de volgende.

Het bestuur van de Belangenvereniging Witbrant Oost is geenszins gelukkig met het verzwaren van de functie van de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg: geen vierbaansweg
De 30 juni te verwachten beslissing van de gemeenteraad over de toekomstige verkeersstructuur van Tilburg heeft een aanzienlijke verzwaring van de belasting van de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg tot gevolg van 16.000 motorvoertuigen per etmaal nu tot 25.000 motorvoertuigen per etmaal in 2040.
Nu al zijn er  ‘s-morgens en ’s-avonds problemen op deze weg het verkeer te verwerken, laat staan bij een verzwaring tot 25.000 motorvoertuigen.

Wij vrezen dat de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg hierdoor vierbaans moet worden (twee rijstroken beide kanten), maximaal 50 km/u vanaf de Bredaseweg tot de Dongeseweg met verbod van vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer van Bredaseweg tot Brakman.
In- en uitritten moeten bij vierbaans verlengd worden dan wel worden aangelegd. En het viaduct over het spoor moet dan verbreed worden voor vierbaans.

Wij hopen dan ook dat de verkeersdeskundigen van de gemeente en Goudappel (de externe verkeersdeskundige van de gemeente) ons ervan weten te overtuigen dat niettegenstaande de toename van het aantal motorvoertuigen van 16.000 naar 25.000 per etmaal toch volstaan kan worden met een deels tweebaansweg zoals nu.
Op een vierbaansweg zit niemand te wachten.
Maar, en dat vindt ook de gemeente, zijn fietstunnels noodzakelijk zeker ter plaatse van de Reeshofdijk maar ook bij de Jozef Platteweg.
Deze fietsoversteken vormen nu al een zodanig groot probleem in de ochtend- en avondspits dat een goede doorstroming van het verkeer ernstig belemmerd wordt.
Bewegwijzering moet zodanig aangepast worden dat vrachtverkeer naar industrieterreinen verwezen wordt met borden met de nummers van industrieterreinen, en verkeer naar de Efteling naar andere routes verwezen wordt.
De Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg verbieden voor vrachtverkeer anders dan bestemmingsverkeer tussen de Bredaseweg en Brakman. De maximumsnelheid van 50 km/u reeds vanaf de Bredaseweg.

Problemen spoorwegviaduct in Ringbaan West
Het spoorviaduct over Ringbaan-West vertoont gebreken en is aan vervanging toe. Daarom mag er totdat het viaduct vervangen is, geen zwaar verkeer overheen rijden. De gemeente is ondertussen gestart met de voorbereidingen voor een nieuw spoorviaduct.

De gemeente wilde graag de sloop- en bouwwerkzaamheden van het viaduct combineren met de geplande onderhoudswerkzaamheden van ProRail aan het spoor in 2027.
Helaas is inmiddels gebleken dat dit niet haalbaar is.
Nadat het eerste ontwerp klaar is, kan de gemeente de uitvoeringsplanning afstemmen met ProRail.
De gemeente wil nu graag in de tweede helft van 2028 starten met de werkzaamheden.

Het verkeer gaat veel hinder ondervinden van deze werkzaamheden.
De gemeente onderzoekt nog hoe de stad bereikbaar kan worden gehouden tijdens het vervangen van het spoorviaduct.

Maar dat vervanging van het viaduct ook gevolgen zal hebben voor het aantal motorvoertuigen over de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg is onontkoombaar.

Dat vraagt in ieder geval dan al om verkeersmaatregelen als eerder geschetst:
bewegwijzering zodanig aanpassen dat vrachtverkeer, met borden met de nummers van industrieterreinen, en verkeer naar de Efteling naar andere routes verwezen wordt en de maximumsnelheid van 50 km/u reeds te beginnen bij de Bredaseweg.

Reeds nu zou begonnen moeten worden met het onderzoek naar een fietstunnel ter plaatse van de Reeshofdijk, want dit fietspad in de huidige situatie is al een ernstige belemmering voor de doorstroming van het verkeer in de ochtend- en avondspits.

Ons doel
Bewegwijzering moet zodanig aangepast worden dat vrachtverkeer naar industrieterreinen verwezen wordt met borden met de nummers van industrieterreinen, en verkeer naar de Efteling naar andere routes verwezen wordt.
De Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg verbieden voor vrachtverkeer anders dan bestemmingsverkeer tussen de Bredaseweg en Brakman. De maximumsnelheid van 50 km/u reeds vanaf de Bredaseweg.

Onmiddellijk beginnen met het onderzoek naar een fietstunnel ter plaatse van de Reeshofdijk.
 

24-03-2025
Zwaardere functie Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg i.v.m. nieuwe verkeersstructuur Tilburg
Ons bestuur heeft meerdere bezorgde reacties ontvangen op de voornemens van de gemeente de functie van de Ringbaan West te wijzigen die daardoor deels tweebaans wordt.
Het gevolg hiervan is dat onder andere er meer verkeer komt te rijden over de Baron van Voorst tot Voorstweg.   

De eerste vraag die zich aandient: behoort de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg tot onze wijk Witbrant Oost.
De Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg loopt langs meerdere wijken van de Reeshof en als deze weg al (deels) deel uitmaakt van de Reeshof (de weg scheidt de Reeshof van onder andere Tilburg West) dan is hier een taak weggelegd voor de Wijkraad Reeshof.

De doelstelling als verwoord in artikel 2 van de statuten van onze Belangenvereniging Witbrant Oost is een beperkte doelstelling, een doelstelling die gericht is op de architectuur en de woonomgeving in onze wijk.
Je kan het een ruimere uitleg willen geven, maar dat wordt niet onderschreven door de tekst van onze statuten.

Voor het geven van een mening over de voorgenomen nieuwe verkeersstructuur van Tilburg en het zijn van overlegorgaan is er een taak weggelegd voor de Wijkraad Reeshof.
Ook in het verleden heeft die zich in deze onderhouden met de gemeente.
Begrijpelijk ook in dit geval omdat de Burgemeester Baron van Voort tot Voorstweg langs meerdere wijken van de Reeshof loopt.

Wij adviseren dan ook meningen ter zake de voornemens van de gemeente te richten tot de Wijkraad Reeshof.

Bestuur Belangenvereniging Witbrant-Oost


05-02-2021 
Via dit bericht willen wij u op de hoogte brengen van de activiteiten van de projectgroep Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg over de afgelopen weken.
Zij houden zich bezig met de consequenties van de Netwerkanalyse Tilburg 2040 voor de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg.

De projectgroep opereert onder goedkeuring van de Belangenvereniging Witbrant-Oost en vanuit het bestuur is daarin Harrie Vermeer vertegenwoordigd. Daarnaast bestaat deze groep uit drie wijkbewoners nl. Peter Hollants, Wim Henderson en, als liason naar de wijkraad Reeshof,  Peter van de Wiel.

De enquête die in de wijk is uitgezet en waar u massaal op hebt gereageerd met daarbij veel vrije tekst hebben wij aangeboden aan de politieke partijen van onze gemeente voordat de gemeenteraad op 25 januari voor het infodebat over het raadsvoorstel bijeenkwam.

Onze insteek was:

- om de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg (BvVtV-weg) vooralsnog uit de plannen te halen omdat er nog voldoende alternatieven voorhanden zijn en wij (de bewoners volgens de enquête) zich ernstig zorgen maken over plannen met betrekking tot de BvVtV-weg.

- te benadrukken dat bewoners van Witbrant-Oost willen kunnen meepraten over de inhoud én over het proces daaromheen. Er moet VOORAF geïnformeerd en gecommuniceerd worden en we willen  niet ACHTERAF geconfronteerd worden met een besluit wat ooit in 2021 is genomen. Als projectgroep hebben wij deze digitale vergadering bijgewoond. Wat ons daarbij opviel was dat vrijwel alle partijen onze inbreng (uitslag van de enquête) hadden gelezen en onze inbreng serieus – met name de bewonersparticipatie - aan bod kwam. Op 26 januari hebben wij de politieke partijen dan ook  hiervoor onze dank uitgebracht.

Ook op 26 januari hebben wij overleg gevoerd met onze wijkwethouder Oscar Dusschoten. Wij vonden een luisterend oor maar het feit dat de BvVtV-weg pas in 2035 in beeld komt, en dat wij dán betrokken worden, moest ons geruststellen. Wij vinden echter dat wanneer de Cityring en de ringbanen worden aangepakt dit al direct gevolgen kan hebben voor de tangenten maar vooral ook voor de BvVtV-weg en dat daar nú al op moet worden geanticipeerd. Dus een totaalplan met daarin ook een financiële paragraaf zodat het geld niet op is als de laatste stappen uit het plan moeten worden uitgevoerd en we voor voldongen feiten komen te staan en alléén mee mogen praten over de verdere inrichting i.p.v. zoals we betogen ook de richting als geheel

Op 26 januari in de avond hebben wij ook deelgenomen aan het politiek café van de VVD en hebben we daar ook ons standpunt ingebracht. Het meenemen van de BvVtV-weg in het vervolgplan is voor de VVD welhaast een voldongen feit.

Op 27 januari is het raadsbesluit genomen. Bij het inzien van het Raadsvoorstel door de projectgroep, voordat de vergadering plaats vond,  bleek dat de BvVtV-weg nog gewoon in het voorstel stond.  De lijst LST heeft na overleg met ons op het laatste moment nog een amendement ingediend om de BvVtVweg voorlopig uit het besluit te halen. Dit amendement heeft het echter niet gehaald zoals u mogelijk uit de krant hebt kunnen vernemen. Zie hiervoor de bijlage. Wel is op inbreng van het CDA een referendum mogelijkheid aangenomen, om een soortgelijke situatie als met Wijkervoort is gebeurd te voorkomen. Het beeld dat uitgestraald wordt door de Raad is naar onze mening dualistisch. Enerzijds wordt aangegeven dat het denkrichtingen betreft (geeft de betreffende wethouder Mario Jacobs ook aan), anderzijds hanteren veel partijen nog steeds in hun toelichtingen de BvVtV-weg als uitgangspunt. Hoe dan ook: in het Raadsbesluit is de BvVtV-weg dus nog steeds opgenomen.Omdat ook diverse andere wijken  liggen aan de mogelijke omleidingen, bijvoorbeeld De Blaak het Wandelbos en Zorgvlied zijn wij nu bezig om daar aansluiting met de wijkraden tot stand te brengen om zo als een front onze belangen in de discussie te brengen.

Wij blijven de zaak volgen en mocht u nog aanbevelingen tips of adviezen hebben dan houden we ons aanbevolen.  
stukje in de krant van 02-02-2021 Klik hier 


27-01-2021
Mail naar de gemeente verzonden.
Klik hier >>> Beste raadsleden



Stukje in de krant van 13-01-2021

Klik hier >>>Brabants Dagblad (bd.nl)



Update Ontwikkelingen Baron van Voorst tot Voorstweg                                   

Beste Bewoners,   11-01-2021

De afgelopen weken hebben we in het Brabants Dagblad gelezen wat de plannen zijn voor de Cityring en de Ringbaan West. De plannen roepen veel vragen op bij zowel de wijkraad als de bewoners van de wijk Hierbij een update met de onderdelen:

·         Raadsvoorstel ontleend aan het Raadsbesluit Gemeente Tilburg d.d. 24 november 2020;

·         Definitieve resultaten (inclusief antwoorden op de open vraag) uit de gehouden enquête.

·         Vervolgactiviteiten

Raadsvoorstel ontleend aan het Raadsbesluit Gemeente Tilburg
Op 25 januari vindt het info-debat plaats en op 1 februari is het debat en besluit in de Raadsvergadering. Ontleend aan het Raadsbesluit Gemeente Tilburg eind 2020.

Het college stelt de raad voor:

1. Op basis van de netwerkanalyse de volgende lijnen vast te stellen voor verdere concretisering:

a. Optimaliseren van de tangenten, oftewel het beter benutten van de buitenring voor vrachtverkeer en voor doorgaand autoverkeer, waarbij er met prioriteit gewerkt wordt aan de voorbereiding voor betere aansluitingen van de tangenten op het bovenregionale en het landelijk hoofdwegennet en op termijn de maximumsnelheid van 80 km/uur naar 100 km/uur wordt verhoogd;
b. Transformeren van de ringbanen en de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg tot een nieuwe binnenring als verdeler van het stedelijk autoverkeer en daarvoor de knooppunten Hasseltrotonde en spoorviaduct Ringbaan-Oost aan te pakken en daartoe in 2021 een voorbereidingskrediet aan de raad voor te leggen;
c. Integreren van de gehele cityring in een kwalitatieve en leefbare openbare ruimte met gegarandeerde bereikbaarheid van de binnenstad voor bewoners, bezoekers en bevoorrading, waarbij er zodanige maatregelen getroffen worden dat er sprake is van een maximumsnelheid van 30 km/uur en er uiterlijk in 2023 op de zuidelijke cityring nog maximaal 8.000 auto¿s per etmaal rijden;

2. De middellange en lange termijn programmering zoals opgenomen in de netwerkanalyse mee te nemen in de discussie over de verstedelijkingsopgave en daarmee direct de koppeling te maken met het T-MIP, de P&C cyclus en het MJP.

Een en ander wordt zoals eerder aangegeven binnen enkele weken in de Gemeenteraad behandelt.

Resultaten enquête Witbrant-Oost.

Onder de bewoners van de Witbrant-Oost is een enquête uitgezet. De respons was enorm: 143 respondenten hebben gereageerd, waarvoor dank! De resultaten zijn op deze site weergegeven.

Het resultaat is te lezen in bijlage (klik hier)

De reacties op de open vraag zijn te lezen in bijlage (klik hier)

Samengevat:

Ten opzichte van verdere vergroening en verdichting van de binnenstad is 44% van de respondenten het daar mee eens; 35% neutraal en is 7% van de respondenten het hier helemaal niet mee eens. Dit wordt anders als deze aanpassingen leiden tot mogelijk negatieve gevolgen voor de wijk. In dat geval is 88% van de respondenten tégen de planaanpassingen. Men maakt zich als bewoners zorgen over de gevolgen van de aanpassingen voor de wijk.

89% van de respondenten heeft behoefte aan uitgewerkte planvorming.
81% van de respondenten is van mening dat er door de Gemeente onvoldoende alternatieven bekeken zijn om de toenemende verkeersdruk als gevolg van de verdichting in het centrum te verlagen.
Met betrekking tot de snelheid van behandeling van de plannen in de Gemeenteraad, vindt 83 % van de respondenten dat e.e.a te snel gaat.

Vervolgacties
De wijkraad Reeshof (met Witbrant-Oost als deelwijk) heeft spreektijd  bij de informatiebijeenkomst van  de Raad van 11-1-2021. Daarbij zal nogmaals benadrukt worden dat “de wijkraad niet inhoudelijk wil praten maar dat het ons gaat om het proces. Er moet VOORAF geïnformeerd en gecommuniceerd worden en niet ACHTERAF geconfronteerd worden met een besluit wat ooit in 2021 is genomen.”.
Voor printversie  Klik hier

Nadere info volgt.



Beste Bewoners,  05-01-2021

De afgelopen weken hebben we in het Brabants Dagblad gelezen wat de plannen zijn voor de Cityring en de Ringbaan West. In die verschillende artikelen staat in hoe men dit wil gaan realiseren. Onder andere dat het verkeer voortaan via Baroniebaan en Bredaseweg omgeleid gaat worden over de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg.

Ook deze week is een artikel in het Brabants Dagblad geplaatst. (bijlage…..). Dit artikel handelt over de brief richting de Gemeente en de Tilburgse politiek met als hoofdthema de gebrekkige communicatie vanuit de Gemeente en het verzoek tot uitstel van behandeling van de planvorming in de Gemeenteraad. Dit naar aanleiding van de brief (bijlage…..) die vanuit de Wijkraad Reeshof over deze materie is verstuurd.

Ondertussen is onder de bewoners van de Witbrant-Oost een enquête uitgezet. De respons is enorm; al 125 respondenten hebben gereageerd, waarvoor dank! Over de resultaten wordt binnenkort uitgebreider gecommuniceerd. Onderstaand is alvast het resultaat van de eerste gesloten vragen gegeven.

Ten opzichte van verdere vergroening en verdichting van de binnenstad is 40% van de respondenten het daar mee eens; 35% neutraal en is 12% van de respondenten het hier helemaal niet mee eens. Dit wordt anders als deze aanpassingen leiden tot mogelijk negatieve gevolgen voor de wijk. In dat geval is 85% van de respondenten tégen de planaanpassingen. Men maakt zich als bewoners zorgen over de gevolgen van de aanpassingen voor de wijk.
85% van de respondenten heeft behoefte aan uitgewerkte planvorming.
80% van de respondenten is van mening dat er door de Gemeente onvoldoende alternatieven bekeken zijn om de toenemende verkeersdruk als gevolg van de verdichting in het centrum te verlagen.
Met betrekking tot de snelheid van behandeling van de plannen in de Gemeenteraad, vindt 70% van de respondenten dat e.e.a te snel gaat.
Mede op grond daarvan wordt op soortgelijke wijze als vanuit de Wijkraad Reeshof, de Gemeente en de politiek benaderd met de bevindingen vanuit de enquête.


Beste Bewoners,
De afgelopen weken hebben we in het Brabants Dagblad gelezen wat de plannen zijn voor de Cityring en de Ringbaan West.
Het centrum moet verkeersluw worden, en groener. Een mooi en goed streven.
Graag willen wij dan ook jouw mening horen over de verkeersplannen, met de focus op de Baron van Voorst tot Voorstweg.
Enquête m.b.t. verkeersplan Binnenstad Tilburg met consequenties voor o.a. de Baron van Voorst tot Voorstweg en de aangrenzende wijk Witbrant Oost.

 

naar boven